درج آگهی مُرفی
درج آگهی مُرفی

هوش مصنوعی تا 2030 جایگزین بیش از 105 درصد مشاغل خواهد شد

نشست تخصصی تراکنش نهم؛ هوش مصنوعی تا 2030 جایگزین بیش از 105 درصد مشاغل خواهد شد

ICTPRESS – رئیس گروه هوش مصنوعی شرکت خدمات انفورماتیک گفت: بنا بر گزارش Forrester، تا 2030 بیش از 105 درصد کل مشاغل توسط هوش مصنوعی مولد از بین می‌روند.

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، شهره طباطبایی سیف رئیس گروه هوش مصنوعی شرکت خدمات انفورماتیک در نشست تخصصی «هوش مصنوعی، ریزش و رویش مشاغل» که روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه در نهمین نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد، اظهار داشت: هوش مصنوعی مولد روی شغل افراد با تحصیلات بالا تاثیر بیشتری می گذارد. هوش مولد بیش از آنکه شغل از بین ببرد، روی چگونگی انجام شغل ها تاثیر می گذارد و بنابر گزارش فروم اقتصاد جهانی wef، هوش مصنوعی مولد شغل جدید ایجاد می کند.

رئیس گروه هوش مصنوعی شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: کدنویسی از شغل هایی است که بیشتر از هوش مصنوعی متاثر خواهد شد و صاحبان این شغل بیکار خواهند شد. آمازون 18 هزار نفر و مایکروسافت 10 هزار نفر را اخراج کرده است. عددها در ابن زمینه تکان دهنده هستند. تولید محتوا از دیگر شغل هایی است که از بین خواهد رفت. نوشتن، ترجمه، تولید عکس و ویدئوی مبتدی و متوسط از بین می رود.

سیف بیان کرد: هوش مصنوعی مولد به طور متوسط روی مشاغل بانکی هم تاثیر خواهد گذاشت. دستیارهای هوشمند و چت بات ها وارد حوزه بانکی خواهند شد و بهتر از انسان خدمت رسانی خواهند کرد. مشاوره از دیگر شغل هایی است که متاثر خواهد شد.

در ادامه پرویز ناصری معاون نوآوری، برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت خدمات انفورماتیک گفت: سال‌هاست در حوزه هوش مصنوعی کار می‌شود و مانند هر پدیده دیگری نتیجه سال ها کار جمع شد و در سال 2023 هوش مصنوعی منفجر شد، به طوریکه با هیچ تکنولوژی دیگری قائل مقایسه نیست.

وی افزود: در سال 2023 اخراج های بزرگ دسته جمعی در حوزه تِک داشتیم. هوش مصنوعی کاربردهای مختلفی دارد و قلب تپنده تکنولوژی است. این اهمیت به قدری است که مقام رهبری در این زمینه دستور صادر کردند و سند ملی هوش مصنوعی تدوین شد.

دیگر سخنران نشست محمدعلی بخشی‌زاده قائم مقام هلدینگ صاد بانک صادرات نیز بیان کرد: در حوزه امنیت سایبری یکی از ابزارهایی که نمی توان از آن فرار کرد هوش مصنوعی است. از کاربردهای هوش مصنوعی می توان به تبدیل گفتار به متن، تشخیص تقلب، امتیاز اعتباری. چت بات ها و دستیارهای مجازی، مدیریت ریسک، خدمات بانکی شخصی سازی شده، مشاوره روبو، ارائه خدمات پرداخت در فضای ابری، استفاده از خدمات شخصی با استفاده از چت gpt اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر مردم ما به بانکداری نیاز دارند، نه به بانک و تعداد شعبه ها مطرح نیست. چطور می توانیم با استفاده از تمام تکنولوژی‌های موجود، خود را در این اکوسیستم مدیریت کنیم.

در ادامه بهزاد صفری معاون فناوری اطلاعات بانک سپه درباره پیش نیازهای هوش مصنوعی مولد گفت: دیتا و داده بسیار مهم است. اگر داده نداشته باشیم نتایج اشتباه خواهد بود و در تصمیم گیری دچار مشکل خواهیم بود. برای تهیه زیرساخت هایی با توان پردازشی بالا با مصائب زیادی روبرو هستیم. تحریم ها از این جمله است. بحث لزوم پرورش و نگهداشت نیروی متخصص امروز بسیار مطرح است و نخبگان خود را در حوزه فناوری اطلاعات از دست می دهیم.

وی همچنین گفت: رگولاتوری و تنظیم مقررات از دیگر موضوعات مهم در این حوزه است. دستور العمل های مختلف در ایران که سرزمین رگولاتوری است روی کار در بخش های جدید تاثیر می گذارد. امیدواریم طبق گفته مقام رهبری بتوانیم در این حوزه حرکت کنیم و جزو کشورهای پیشرو باشیم.

صفری توضیح داد: با چالش های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی در حوزه توسعه هوش مصنوعی روبرو هستیم. عدم شفافیت، جانبداری، دقت، توهم، تعصب از جمله چالش های پیش روی توسعه هوش مصنوعی است.

لازم به ذکر است، نهمین رویداد بزرگ فناوری مالی ایران با عنوان «تاب‌آوری و نوآوری؛ اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری» از روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه تا چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه در مرکز آفرینش‌های کانون و هتل لاله در حال برگزاری است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.